Presenteras av Nyheter24 i samarbete med

Alla inlägg av

Skrivet av:

Dela på sociala medier

Tillbaka till alla bidrag

En kommersiell framtid

ifkstol

I en värld där pengar och framgång inte bara betyder allt – utan också hänger ihop – har kommersialismen sedan länge varit en självklarhet i fotbollen. Från att framgång föder framgång och att sälja så många tröjor som möjligt och vidare till att ha en viss typ av huvudsponsor för att nå andra världsdelars intresse. Ingen reagerar på att det händer i Manchester, i Paris eller i Guangzhou. Pengar stoppas in för att bli störst – kosta vad det kosta vill.

Men så händer det på hemmaplan.

I går bytte Nya Parken namn till Östgötaporten. Sedan ombyggnationen 2009 har klubben varit öppen för att sälja arenanamnet. Redan då rynkade gnällbänken på näsan, Idrottsparken blev Nya Parken. Sju år har gått och smeknamnet "Parken" finns fortfarande kvar hos publiken.

Precis som det kommer att göra i framtiden också.

Det har gnällts att ingenting har hänt med arenanamnet – om förlorade intäkter utebliven utveckling. Nu kliver en ny sponsor in, köper rättigheterna och ger IFK Norrköping en bra ekonomisk ersättning. Vad finns det att gnälla på?


Precis allting.


Norrköping är en historiskt stark klubb med både meriter och nostalgi. En klubb som efter ökenår i Superettan och ekonomiskt kaos vunnit SM-guld och nu tagit en steg framåt. Där är den kommersiella styrkan livsviktig, vare sig du vill eller inte. Det kokas ner i en sak – pengar. När rutin bryts och när saker inte längre är som det brukar finns det alltid människor som tycker annorlunda och det är inget konstigt med det. Däremot saknas det en förståelse varför. IFK Norrköping säljer inte arenanamnet för att de tycker det är en rolig eller cool grej. De gör det inte för att reta supportrar eller ogillar namnet Nya Parken. De gör det för att det finns en ekonomisk vinning i det – det är inte svårare än så. På sociala medier föreslås arenanamn som "Guldparken", "Gunnar Nordahl Stadion" och "Östgötaparken", den sistnämnda med motiveringen ››det är en kompromiss‹‹. Men företaget som köpt arenanamnet heter varken Guldparken, Gunnar Nordahl eller Östgötaparken – de heter Östgötaporten. Vem skulle betala x antal miljoner för att döpa om det till någonting annat än vad som skulle tjäna dem själva?

Idrottsparken är nostalgi men ingenting som genererar pengar – pengar som behövs för att driva en fotbollsförening framåt.

Grabbarna på plan är fortfarande från stan. IFK Norrköping spelar också 2016 i sina vitblå tröjor. Christoffer Nyman kommer fortsätta att klappa hjärtat som målgest. Det sker på samma konstgräsmatta nedanför samma läktare och det kommer bli över 10.000 personer mot AIK på söndag.

Ett nytt namn och ett klirr i klubbkassan – vem hade inte tagit det?

Skrivet av:

Dela på sociala medier

Fler inlägg av fyratretre

Kommentera